• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Felaktiga uppgifter UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 536
Mottagna reaktioner
12 912
Poäng
9 787
Jag upptäckte igår kväll att uc inte uppdatera skuldsaldo , vilket i sin tur betyder att bisnode och creditsafe också visar felaktiga uppgifter.
Jag hade ett skuldsaldo som jag betalade förra onsdagen. Varje fredag skickar kronofogden en fil till UC med aktuella skuldsaldon- vilket betyder att veckan efter ska vara korrekt uppdaterad.
Nu såg jag alltså att skuldsaldot är kvar på min uc, trots att det är nollat hos kronofogden.
Jag mailar utredningen på UC. Där blir man slött bemött som vanligt. Felet ligger hos kfm och deras filöverföring och det felet har UC vetat om sedan den 22 januari. De erbjöd ingen lösning utan de tycker att man ska ha felaktiga uppgifter i över en vecka och bara acceptera det.
UC’s uppgift är att ge en rättvis ögonblicksbild av en persons ekonomi. Är detta rättvist?
Så om du hade ett skuldsaldo som reglerades eller återkallades under förra veckan så har du det troligtvis nu med.
Maila till utredningen@uc.se och kräv, som jag gjorde, en manuell uppdatering ( inte fått svar på det än) eller att de kör en ny fil. Helt obegripligt att de bara låter det vara.

Vänta till veckan så är det löst.
Det är inte ögonblicksbilder, det är en översiktlig bild, kreditengagemang uppdaterad månadsvis tex, och först 2 veckor efter månadsskiftet.
Utslag visas inte heller ögonblickligen utan någon dag efter.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 536
Mottagna reaktioner
12 912
Poäng
9 787
Ja såklart det ska bort , går ju rätt fort när det är år det andra hållet ! Rätt ska vara rätt !

Åt andra hållet? Brukar dom rätta in missade skuldsaldon med en jäkla fart? Kanske är så men jag vet inte vem som begär de ändringarna
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 205
Mottagna reaktioner
915
Poäng
817
Ta en dag att lägga till utslag , men en vecka senare att få bort skuldsaldo ? :)
Kan bara vara jag men känner ändå att det är ganska logiskt. Är viktigare för andra banker och tjänster att det syns direkt när man går anmärkning då man inte tar allt man kan innan den syns.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Kan bara vara jag men känner ändå att det är ganska logiskt. Är viktigare för andra banker och tjänster att det syns direkt när man går anmärkning då man inte tar allt man kan innan den syns.
Tycker det kan vara lika viktigt att det försvinner med om man ska tex ta en ny lägenhet eller annat :)
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Fast hade du skuldsaldot för en vecka sedan så är det nog inte lätt att få ny lägenhet ändå!
Kan ju vara så att man sökt och sedan ska dom kolla ? Är det då borta så är det rätt stor skillnad på svaret man får :) så tänker jag iallafall :)
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 205
Mottagna reaktioner
915
Poäng
817
Kan ju vara så att man sökt och sedan ska dom kolla ? Är det då borta så är det rätt stor skillnad på svaret man får :) så tänker jag iallafall :)
Jo visst det är ju skillnad ifall man har eller inte men står fast vid att se dem att man hade för en vecka sedan så blir det ändå inte lätt.
I regel ska det ju ha gått minst 6 månader sedan man här skuldsaldo
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp